Status: | Verkocht |
Merk: | Ford |
Model: | Escort MK1 |
Uitvoering: | 1100 |
Bouwjaar: | 1974 |
Kilometerstand: | 27876km |
Kleur: | Sahara Beige / Flame orange |
Land van herkomst: | Nederland |
Cilinderinhoud: | 1100cc |
Vermogen | 40kW / 54PK |
Brandstof: | Benzine |
Transmissie: | 4-gang handbediend |
Carosserie: | Sedan |
Aantal deuren: | 2 |
Opties:
Prijs: € Verkocht / Sold
Omschrijving:
In 1974 kondigde Ford de Escort MK2 aan, die in 1975 op de markt zou komen. Om de MK1 te eren (en om de laatste maanden nog een verkoop boost te geven) introduceerde Ford een speciaal actie model. In Nederland heette dat de Jubileum, in andere landen ook wel bekend als de Sunshine Escort. 500 stuks zijn er maar van geproduceerd, en ze waren leverbaar in maar 2 kleuren. Super zeldzaam dus! Olympic blue met Miami blue accenten rondom of Sahara Beige met Flame orange accenten rondom. Die laatste kleuren samenstelling heeft deze. Naast de speciale kleuren samenstelling, had de auto ook brede RS voorschermen om de bredere 5,5J sportwielen plaats te geven, uitklapramen achter, hoog polig tapijt, RS voorbumper, en speciale bekleding en mat zwarte accenten (bumpers, grill).
Op 18 juni 1974 werd de auto op naam gezet van de eerste eigenaar waar de auto tot 2024 bij gebleven is. Heel erg bijzonder dus, en de mensen zijn altijd zuinig geweest op de escort. En dat zie je!
Tot 1989 is de auto gebruikt, en sindsdien heeft hij stil gestaan in de garage.
Dit jaar is de auto weer tot leven gewerkt, hierbij is zijn er ook flink wat onderdelen vernieuwd (alle remmen rondom, vloeistoffen, accu, ontsteking onderdelen, enz). De auto rijdt en schakelt prima. We hebben nog 4 nieuwe banden klaar liggen want de huidige zijn erg oud, maar de originele Michelin banden staan er wel erg mooi op. Daarom hebben we ze nog niet gewisseld.
De carrosserie is in een hele goede staat voor de leeftijd van 50 jaar. Evenals het lakwerk wat nog zo goed als eerste lak is. Op sommige plekken is de lak een beetje bijgewerkt door de jaren heen (beschadigingen) maar verder zit de auto nog heel goed in de lak. Vanaf nieuw meteen voorzien een uitgebreide dinitrol behandeling (certificaat zit erbij) wat de auto heeft geholpen om hem in deze conditie te houden. Onder het motto, niet mooi, maar wel functioneel.
Het interieur met de speciale bekleding is ook nog erg netjes. En je kan bijna niet zien dat het al 50 jaar oud is.
In Nederland is de auto APK vrij en wegenbelasting vrij. Goedkoop dus in de maandelijkse lasten.
Een auto voor liefhebbers die deze speciale uitvoering kunnen waarderen. Origineel Nederlandse auto! Alle boekjes, en zelfs de aankoop factuur zijn er nog bij!
Bijzonderheden
Zeer zeldzame uitvoering in originele staat!
-----------------
In 1974 Ford announced the Escort MK2, which would be released in 1975. To honor the MK1 (and to give a sales boost in the last months) Ford introduced a special promotion model. In the Netherlands it was called the Jubileum, in other countries also known as the Sunshine Escort. Only 500 units were produced, and they were available in only 2 colors. Super rare! Olympic blue with Miami blue accents all around or Sahara Beige with Flame orange accents all around. The last named color combination has this one. In addition to the special color combination, the car also had wide RS front fenders to accommodate the wider 5.5J sports wheels, pop-out windows at the rear, high-pile carpet, RS front bumper, and special upholstery and matt black accents (bumpers, grill).
On June 18, 1974, the car was registered in the name of the first owner, with whom the car remained until 2024. Very special, and people have always been careful with the escort. And you can see that!
The car was used until 1989, and since then it has stood still in the garage.
This year the car was brought back to life, in the meanwhile quite a few parts were replaced (all brakes all around, fluids, battery, ignition parts, etc.). The car drives and shifts fine. We have 4 new tires ready and waited to be fitted because the current ones are very old, but the original Michelin tires look very nice on it. That is why we have not changed them yet.
The body is in very good condition for the age of 50 years. As well as the paintwork which is still as good as the first paint. In some places the paintwork has been touched up a bit over the years (damages) but otherwise the car is still very good in the paint. From new it was immediately provided with an extensive dinitrol treatment (certificate is included) which has helped the car to keep it in this condition. It's not beautiful, but functional.
The interior with the special upholstery is also still very neat. And you can hardly see that it is already 50 years old.
In the Netherlands, the car is MOT free and road tax free. So cheap in monthly costs.
A car for enthusiasts who can appreciate this special version. Original Dutch car! All booklets, and even the purchase invoice are still there!
Summary:
Very rare version in original condition!
Rally Sport Classics
Oosthoven 5
6042 PA Roermond
info@rallysportclassics.nl
+ 31 (0)6-22618904
Openingstijden: alleen op afspraak
© Rally Sport Classics
Webdesign: fabuLisjeS